A jóga világnapjára

Ma van a jóga világnapja az év legfényesebb napja. 20 éve, hogy az első jóga órán részt vettem a Forma Stúdióban, a  saját üzletemben. Gondoltam bővítem a mozgás kínálatot, ami akkor már 8 éve sikeresen működött. Alig találtam oktatót, mert akkoriban még nem volt ilyen elterjedt a jóga. Végül Bánszky Judit természetgyógyász látta el a feladatot egészen addig amíg tényleg nem kezdtem el jógázni.

 A valós jógázásom 2011-2012-ben kezdődött (ekkor kaptam mantrabeavatást is), az előtte lévő 10 év csak felkészülés, hangolódás, tisztulás volt, hogy betudjam fogadni a tanításokat. Ahogy Sivánanda mester mondja, ha keresünk a rádióban egy csatornát, arra rá kell hangolnunk a készüléket, hogy vegyük az adást. Először recseg és akadozik, de aztán tisztán és érthetően hallatszik a műsor.


A mestereim azt mondják, hogy az elmúlt évek feladata az volt, hogy terjedjen el a jóga " háztól házig és parttól partig" Mára ez megtörtént, szinte nincs olyan ember aki ne hallott volna róla és nem tud jógázni valahol, ha szeretne. Persze a sok jóga oktató megjelenése alaposan felhígította a jógát, lehet melegben, meztelenül, levegőben lebegve, sőt vízen (SUPP jóga) is jógázni. Megmosolyogtató, hogy ezt jógának nevezik, de alapvetően az egész élet jóga, mondják a mesterek. Mindenki jógázik.


  A mesterek szerint a következő évek feladata, hogy a jóga életmóddá váljon és éljük a jógát, ne csak jóga órákra járjunk. Nekem a 20 év alatt ezt sikerült elérnem. A védikus kultúra áthatja a mindennapjaimat és iránymutató minden élethelyzetben. Oktatóként is ezt szeretném átadni és a jógikus életmód kialakításához tanfolyamokat állítottam össze. Azt mondják amikor valamire készen vagyunk az a környezetünkben is megjelenik. A Csicserkó ház pont olyan hely amit a Hatha Jóga Pradipíká ( hatha jóga lámpása) leír, hogy alkalmas jóga gyakorlásra. Itt a saját gyakorlásom folytathatom és a tapasztalataimat megoszthatom.








Mit tanultam meg a jóga segítségével, miért érdemes jógázni?


Azt tanultam meg, hogy bármilyen nehéz élethelyzetben vagyok, mindig van lehetőségem a jóga eszköztárával kilépni belőle. A befelé figyelés lelki energiával tölt fel, amit nem érintenek a problémák.

Rájöttem, hogyha rendszeresen, életmódként (hetente, évszakonként, évente végzendő feladatok ) a jóga ágakat ötvözve gyakorlom a jógát , kevésbé esek vissza és könnyebben tartok fen egy aránylag jó minőségű testi-lelki állapotot.

Azt, hogy a nagy öröm ugyanolyan káros, mint a nagy szomorúság, képes megbetegíteni.  Tehát mindegy, hogy valaki szomorkodik vagy örül, csak ne vigye túlzásba.

Megtanultam megfigyelni magam, minden érzésemet, gondolatomat feltérképeztem (vágyakozás, irigység, féltékenység, méreg, csalódás, félelem) és a káros érzelmeket, gondolatokat amilyen gyorsan csak lehet átalakítom a mesterek utasítása szerint. Minden eluralkodott, elfojtott érzelem  rossz közérzetet, később betegséget okozhat.

Testi szinten ugyanígy megfigyelek mindent és az érzéseimre hagyatkozva rendszeres testgyakorlást végezve nem engedem, hogy elhatalmasodjon rajtam bármilyen mozgásszervi probléma, mert a genetikánkból adódóan is hajlamunk van bizonyos problémákra. A gerincjóga segítségével végzem a tradicionális gyakorlatokat. A különböző problémák okát is meglátom, keresem a hatha jóga rejtett nyelvének segítségével.

Minden számomra nehezebb emberre, élethelyzetre elfogadóan tekintek, ha nem megy jógázom. Fél óra mantra éneklés mindent megold és a hatása tovább tart mint a testgyakorlásé. Rendszeresen meditálok, de nemcsak a gondolataim kezelem vele, hanem a mantrákkal áttranszformálom a személyiségem, hogy akkor is jól legyek amikor elhagyom a jógaszőnyeget.

Megtanultam, hogy minden ami zavar az belőlem fakad, azért zavar, mert bennem is ott van. Minden vélemény másokról, rólam szól. Saját megoldatlan problémáim zavarnak másokban. Nagyon sokat tapasztaltam a Forma Stúdió több mint 30 éve alatt.

Megfigyeltem azt is, hogy minden lelki témától, olvasmánytól, Sivánanda mester írásaitól jobban érzem magam, ezért megválogatom, hogy mit és kit nézek, hallgatok. A jóga megtanított tudatosan élni.

Nem törekszem fejlődni, változni, de az adottságaimhoz alkalmazkodva mindig tanulok valami újat. Elfogadóan tekintek magamra és önmagamat adom. A változás így is megtörténik, amire kész vagyok az úgy is megjelenik az életemben.


Ahogy Sivánanda mester mondja, a jóga ott kezdődik, amikor a kedvezőtlen körülmények ellenére is jól tudjuk magunkat érezni.

Ezért érdemes a kedvező körülményeinket jógázásra fordítani, hogy a későbbi elkerülhetetlen problémák ne őröljenek fel.


Szeretettel várlak óráimon, tanfolyamaimon!





















































Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kicseri böjthöz, fogyókúrához

Újévi üzenet a numerológia tükrében

Szeretet Forrás