Miért éppen a szanszkrit?

 




Sokaknak idegenül hangzik a szanszkrit nyelv, azonban a jóga nyelvezete és talán a legősibb fennmaradt nyelv. A Rig- veda (tudás) a világ legrégebbi szent irata és az UNESCO világörökség része, kb. Krisztus előtt 1200-1500 évvel íródott, de az is lehet, hogy régebben. Több népcsoport élt Mezopotámia területén és mindig vándoroltak a jobb életfeltételek felé, így régebbi emlékek is vannak kőbe vésve  rovás írással ( a rovás írás nem csak a magyarok sajátja, ha egy szilárd alapra írtak azt más népek is rovás írással tették). Olyan mű mint a védák, ami az élet minden területére összefoglaló tanításokat tartalmaz, csak ez maradt fenn pálma leveleken és szanszkritul íródott. 

"A védikus irodalom legfontosabb célja az, hogy az embereket felvilágosítsa az önmegvalósításról, valamint az anyagi kötöttségektől és szenvedésektől való megszabadulás (móksa) tudományáról. A Védák azt tanítják, hogy az anyagi test és ez a világ csupán átmeneti, míg a lélek örök." A helyes megkülönböztetés a lelki fejlődés alapja (vivéka)



A klasszikus szanszkrit nyelv alapjait Pánini fektette le kb. 2000 éve,
így változatlan formában maradt fenn. (A mi magyar nyelvünkkel az 1700-as években a reformkorban történt meg ugyanez.) A szanszkritról azt mondják isteni (devanagari, deva= isten) nyelv, az biztos a tudomány szerint, hogy a védikus szent iratok nyelvezete és egyéb hétköznapi írásokat nem találtak még ilyen nyelven, csak szent szövegeket. Feltehetően a kiszáradt Szaraszvati folyó népe vándorolt a Rig-védával az Indus völgyébe és ezekben a korokban keletkeztek a védák további három részei, amiknek a nyelvezete is változott a vándorlással az epikus szanszkriton keresztül a klasszikus szanszkritig. Az Indus völgyében találtak jógázó szobrokat, ezért feltehetően a védikus kultúra népéhez köthető a jóga, ami szintén a világörökség részét képezi.

A védikus életmód ezekben az iratokban van leírva és a mantrák is, melyek később a tantrában különböző istenségek lelki fejlődést segítő rezgéseivel lettek felruházva. (A tantra a védák ellenlábasa volt, de később beleolvadt a védákba.) A mantrákat az elme eszközeit kántálták, mely olyan tudatállapotot hoz létre, ami segít megérteni és megélni a védák lelki tanításait. A védák olyan módon lettek leírva, hogy könnyen ne értelmezze az aki még nem kész rá, nehogy összezavarodjon, ezért egy hiteles tanító szükséges a magyarázatokhoz. A tudást titokban tartották.  Feltehetően minden vallásalapító merítkezett ezekből az írásokból, a magyar javasok is alapművüknek tekintik az ayurvédát és a hatha jóga pradipikát (hatha jóga lámpását).








  A nagy világvallások kialakulása előtt a Rig-vedában olvashatunk az univerzum keletkezéséről, mely teljesen egybecseng a tudomány mai álláspontjával. A védákat a vallások előtti-feletti kultúrának is nevezhetjük. Íme egy részlet magyar fordításban.



 Rig-véda: A TEREMTÉS HIMNUSZA

(Szabó Lőrinc fordítása)
Nem volt semminek nemléte, se léte,
nem volt levegő és fölötte kék ég.
Hol volt a világ? mi takarta, védte?
Hol volt a magasság és hol a mélység?
Az élet még nem vált el a haláltól,
egymásban pihent a nap és az éjjel:
lélegzés nélkül lélegzett magától
az Egy, és magányát dobogta széjjel.
Fekete volt minden, mint mikor éj van,
az idő csak készülő óceán volt:
s ekkor az Egy, mely ott aludt a héjban,
áttüzesedett s burkából kilángolt.
Megszületett a Szerelem, a lélek
magva és ura minden ösztönöknek;
nemlétig érő gyökerét a létnek
ma is a vágyban keresik a bölcsek.
És mikor a rend a határt kiszabta,
mi volt alul: és mi került fölébe?
Itt vak álmok, ott erők forradalma,
lent bomlás, fent a formák büszkesége.
Megtudtak-e mást is, akik kutattak?
A titkokat bejárni volt-e szent ész?
S ha istenek is csak azóta vannak,
ki mondhatja meg, mi volt a teremtés?
Ő, akitől van, aki a világra
őrködve néz, aki a maga őse,
Ő, aki csinálta vagy nem csinálta:
Ő tudja! tudja!... Vagy nem tudja Ő se?

"A kezdetekkor a legfelsőbb létezőben vagy végtelen tudatban megjelent a megosztottság, és ennek révén a végtelen látszólag megfigyelővé és megfigyelté vált - folytatta Vaszistha. - Amikor a megfigyelőben megjelenik a megfigyelt megismerésére és felfogására irányuló vágy, akkor létrejön a valóság és a látszólagos megjelenés keveréke vagy zavara. E zavar következtében a végtelen tudatban felbukkan a végesség fogalma.

A véges elme ekkor megszámlálhatatlanul sok képzet létrehozásába kezd, legyengítve és befátyolozva ezzel önmagát, ami viszont szenvedéshez vezet, s ezt az állapotot az elme csak tovább nagyítja." A vágytalanság, szenvedélytelenség (vairagjá) a lelki fejlődés 2. eleme, ami a helyes megkülönböztetésből (vivéka)  fejlődik ki. 

A védikus irodalom gyöngyszeme a Vaszistha-jóga.
Az ősi tudások forrása a könyv, amely megmagyarázza a létezés okát és értelmét.

Meditáció-mantra jóga-jóga filozófia óráinkon elcsendesedünk és a védákon alapuló tanításokról beszélünk, hogy hogyan érjük el a belső békét. Közben szanszkrit mantrákkal meditálunk (néha magyarul is elénekeljük őket a helyes megértésért), ami emeli a tudatunk állapotát a tanítások befogadására. Minden pénteken 19.30-20.30
Szeretettel várlak!
                          

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kicseri böjthöz, fogyókúrához

Újévi üzenet a numerológia tükrében

Szeretet Forrás