Csend-nap

Risikés Sivánanda Asram 2017






 Most fogok először Csend-napot tartani és ez inspirált, hogy ajánlásként írjak róla a résztvevőknek és természetesen a további érdeklődőknek. A némasági fogadalom szanszkritul mauna.



„ Aki csendben van, az olyan béke, erő és boldogság tulajdonosa, amely ismeretlen a világi ember számára. Aki csendben van, bőséges energiával rendelkezik, örökké derűs és kiegyensúlyozott. A csendben ott az erő, a bölcsesség, a béke, a derűs nyugalom, az öröm és az üdvösség. A csendben ott a szabadság, a tökéletesség és a függetlenség. – Szvámí Sivánanda



 
Kő-hegy panoráma a Csicserkó házból


A csend a jóga lényege. Egyszerűen fogalmazva, minden jóga eszköz-gyakorlat abban segít, hogy a belső csend, béke létrejöjjön, így már 16 éve aktívan gyakorlom a csend művészetét és már az első jógaoktatói elvonuláson is részt vettem 8 órás esti maunán (igaz akkor még sikertelenül). Az igazi csend nemcsak külső verbális csend, hanem az elme belső csendje is. A belső hangtalan monológjainknak nagyobb az ereje, mint a kimondott szónak, tehát hiába némulunk el, ha az elménk zakatol tovább. Befelé figyeléssel csendben élhetjük meg az élet lényegi természetét. 





 

Csicserkó ház jóga terem

Sivánanda mester azt ajánlja, hogy naponta tartsunk rövidebb 1-2 órás csendet. Egy-egy jóga órán vagy valamilyen alkotó tevékenység által már tapasztalatot szerezhettünk arról, hogy elcsendesedik az elménk. Csendben először rövidebb ideig, majd később hetente egyszer hosszabb ideig, 6-8 órát is lehetünk. A mester azt ajánlja, hogy kérjük meg családtagjainkat arra, hogy tartsák tiszteletben azt az időt amikor csendet tartunk, ha ezt szeretnénk megvalósítani nagyon jó kezdeti lépés egy csend-napon részt venni, ahol egymást erősítjük közös elhatározásunkkal. Az is előfordulhat, hogy otthon nem tudjuk kivitelezni a csendnapot (ami érthető sok esetben, gyerekek stb.), így mégsem kell lemondanunk róla. Hosszabb több napos csendet egy kezdő gyakorlónak nem ajánlott tartani, mert felkészületlenül problémákkal szembesülhetünk. A belső csendet lépésről-lépésre lehet megvalósítani és a sikeres csendnapok után majd csendhétvégét is tarthatunk.




Bali 2015
                 A csenddel minden kultúrában találkozhatunk, nemcsak a jógában, de olyan csend nappal, mint Balin, sehol sem találkoztam eddig, mert szó szerint nem csak egy külön közösséget, hanem minden embert az egész országot érinti. Komoly előkészületeket tesznek, különböző rituálékkal tisztulnak, a negatívat távol tartják, hogy semmi se zavarja meg a csendnapot. A  csend napján le áll az élet, nincs világítás, nincs közlekedés, még a repülőtereken sem indítanak és fogadnak járatokat. Mindenki kötelezően visszavonul a házába, nem engedélyezett a tűz és lámpa gyújtás, zene, hangos szó, szórakozás, testi örömök, mértéktelen étkezés, az utcák üresek és este sötétség borul az országra. Ezeket a szabályokat az ott lévő turistáknak is be kell tartani. Ez a nap náluk márciusban újév napja, minden balinéz ember elmélyül a lelkében, a legfontosabb, hogy az imák és meditáció által közelebbi kapcsolatba kerüljenek az  Önvalóval.



Bali 2015

Bali az a hely ahol legjobban tudtam azonosulni a kultúrával, sőt olyan érzésem volt, hogy egy az egyben az ő kultúrájukat élem, annak ellenére, hogy előtte még soha nem jártam ott. A szanszkrit mantrákat már ismertem a jógából és a védikus irodalmi művekkel is találkoztam, sőt a lelki nevemet is innen kaptam. A virágdíszek és a szépség hangsúlyozása sem áll távol tőlem és a csend sem, mert már 10 éve jógáztam ottjártamkor. Az ember lelkületében valamilyen, hát személy szerint balinéznek érzem azt az utat, ami a Lelki békémhez vezetett. Az indiai ételek, italok nem működnek nálam, Balin azonban minden bejön. Indiában maradt fenn a jóga, mint a világörökség része és ezért örülök, hogy kétszer is járhattam ott, hogy tanulmányaimat elmélyítsem és tapasztalatokat szerezzek, de Bali az más helyen van a szívemben. Az indiai emberek közül kevesen jógáznak, de Balin tisztaság van minden tekintetben és ezt a tisztaságot rituálékkal életmódszerűen támogatja és éli szinte az egész ország. Tudatosan törekszenek a békére (persze mindenhol vannak kivételek). Balin járva már tudtam, hogy egyszer eljön az idő amikor csendnapot fogok tartani.



Csicserkó szántás 2014

A csendnapok Szentendrén a Csicserkó hegyen valósulnak meg. A jóga irodalma egyértelműen leírja, hogy a hely ahol gyakorlunk milyen legyen. Gyakorlásunkat a Hatha jóga lámpásának (Hatha jóga pradipika) leírása szerint pont ilyen helyen végezhetjük. Igaz, hogy a házat nem mi építettük, csak felújítottuk, de érdekes módon pont a leírás szerint készült el. Azt gondolom, ha valaki valamire kész az erőlködés nélkül is megjelenik az életében. Az elvonuláshoz elutaznunk sem kell, igazi öko életmódot élhetünk. Szentendre szívében, a természet átölelő közelségében a hegytetőn csendben gyakorolhatunk, csak a madarak csicsergése hallatszik. 


A csend-nap programjait Sivánanda mester magyarra lefordított könyveiből, tanításaiból és indiai ayurveda orvos tanárom Pallavi, egészségmegőrző életmód tanításaiból állítottam össze.


Sivánanda Asram Gangesz
A csendnapot megelőző napon ne együnk húst és a Csicserkóházba se hozzunk. A csend napján reggel tisztítsuk meg orrjáratunkat,
nyelvünket és  igyunk meg egy pohár előzőleg felforralt és langyosara visszahűtött vizet.
Reggelizzünk mérsékletesen, ha szükségesnek érezzük (pl. zabpehely valamilyen turmixolt gyümölccsel, amit szeretünk).

8.00-kor kezdünk, ezért az érkezés 7.30-tól 7.50-ig történjen meg, hogy maradjon időnk a nyugodt kezdésre. Kényelmes, lehetőleg egyszínű öltözékben legyünk, hogy a figyelmünket ne zavarják a feliratok, minták. Aki fázós hozzon zoknit, meleg felsőt. (Télen fűtünk)

 A telefont kapcsoljuk ki, szóljunk a családtagjainknak, hogy nem leszünk elérhetők ezen a napon. (akinek mégis fontos, hogy elérhető legyen az adja meg a számomat és engem hívjanak, ha halaszthatatlan)

 Hozzunk magunkkal egy füzetet és íróeszközt. Szanszkrit mantrát fogunk írni, a gyakorlat neve Likita japa. Egyszerű lesz és Sivananda mester ajánlja mindenkinek. (Mást nem írunk és nem olvasunk, kivéve ha van olyan visszatérő gondolat, érzés ami zavarja a meditációnkat. Azt leírhatjuk, hogy ne felejtsük el és a csendnap után feldolgozhatjuk.) 

Sivánanda mester

A csendnapot Sivánanda mester csendről szóló tanításával nyitjuk meg és utána ismertetem a
programot.
Írásban kinyomtatva közzéteszem a napirendet, hogy amikor már nem szólalhatunk meg akkor mindig tudjuk mikor mit végzünk. A csendnapon kerüljük társainkkal a kapcsolatteremtést szóban, mutogatással, szemkontaktussal, írásban is és ezért szerzetesi nézéssel nézünk, amit ismertetek a többi tudnivalóval együtt. (Ha mégis lesz valakinek halaszthatatlan közlendője azt írásban teheti meg és átadja nekem.)

A napot tradicionális testgyakorlatsorral kezdjük, de gerincjóga oktatóként minden ászanát preventíven alkathoz igazítva ismertetek, ezért kezdők és haladók is jöhetnek. 

Kapalabhati és váltott orrlyukú légzést (Anuloma Viloma) végzünk, ami tisztítja és harmonizálja az energiacsatornákat. Mindent tudunk könnyíteni, ha valaki kényelmetlenül érzi magát valamiben. 


Szaraszvati a tudás, művészetek istennője
A csendet 108 Gayatri mantrával nyitjuk meg ( Tradicionálisan minden új tanulmányt ezzel a mantrával támogatnak a sikeresség érdekében. Az emberiség legrégebbi ismert imája, amit mindenki használhat.) Az 1 hetes Sivánanda csendelvonulásokon csak szanszkritul lehet megszólalni, ami a mantrák nyelvezete.

Előre megbeszélt ételekkel készülök, hogy kizárjuk, ha valaki valamire allergiás stb. Alapvetően az ayurveda gyógyító ételét a kicserit (rizs, mungobab, zöldségek, fűszerek) készítem el ebédre. A nap folyamán tea folyamatosan rendelkezésre áll és késő délután is lesz még könnyed étkezés.

Járómeditáció a Csicserkó- hegy körül, ami könnyű és természetes földutas terület (igény szerint 1-2 kört lehet tenni, kb. 2km egy kör) vagy a Csicserkó ház kertjében is lehet a járómeditációt gyakorolni, ha valaki kevesebbet tud gyalogolni. Túra vagy nordic botok is rendelkezésre állnak, de sajátot is lehet hozni vagy bot nélkül is lehet gyalogolni. A járómeditáció technikáját is ismertetem.

Mélyrelaxációt végzünk, amit hangtálakkal és gonggal támogatok.

Likita japa (mantra írás) után a mantrát használjuk (japa) mentális szinten a nap folyamán.  

Az a meditáció amit nem segít a mantra tisztító ereje, még ha a jógaszőnyegen létre is jön a csend, onnan lelépve már nem tudjuk megőrizni. A célunk pedig az, hogy az elme csendjét a hétköznapi életünkbe is átvigyük.

A meditációk alkalmanként 30 percesek (széken is ülhetünk) és koncentrációnkat légzésfigyeléssel erősítjük.

A csendnap napirendje a fenti programokból áll össze, a 12 órát (8-20-ig) a nyitókör és az előkészület után 8 óra maunával folytatjuk és annak feloldása után zárókörrel fejezzük be. 

A jógaházikóban 8-10 fő fér el, ezért kiscsoportban gyakorolhatunk. Az egész napos program étkezéssel 10 000 Ft. A jelentkezőkkel egy messengeres csoportban tartjuk a kapcsolatot és mindent megbeszélünk. A csendnapok idejét mindig újholdhoz közeli időpontokra tervezem, ami a megtisztulás és az újjáéledés időszaka (most 23-án lesz újhold), így a könnyed étkezést, japat az elvonulás után pár napig életmódszerűen folytathatjuk.

 Szeretettel várlak. 

Sita

Szabó Zita


Tat Tvam Aszi

Az Te Vagy

  

 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kicseri böjthöz, fogyókúrához

Újévi üzenet a numerológia tükrében

Szeretet Forrás