2017. július 19., szerda

Sivananda Asram II.- Alap tanítások

 
"Szolgálj, Szeress, Adj, Tisztulj, Meditálj, Valósítsd meg önmagad".  Sivananda mester tanításainak eszenciája a risikesi asramban kőbe vésve egy oszlopon található. Itt olvashatunk a négy jóga útról: rádzsa, dzsnyána, karma és bhakti jóga. Mesterünk azt ajánlja integrál módon gyakoroljunk, hogy a személyiségünk harmonikusan fejlődjön.Válasszuk ki a hozzánk közel álló utat, de a többit se hanyagoljuk el. (A nyugati ember zömében a hatha jóga gyakorlásán keresztül érkezik meg a rádzsa jógához. A testgyakorlás, pranajama által elménk lecsendesedik, majd meditációban elengedjük gondolatainkat, megvalósítjuk a rádzsa jóga 8 ágát. Közben megismerkedünk a jógafilozófiával, jógikus irodalmi művekkel és így haladunk a tudás a dzsnyána útján, ami  tovább segíti lecsendesedésünket. Ez a jóga 10 %-a. A maradék 90%  a karma és a bhakti jóga sokszor érintetlen marad. Pedig amilyen önzetlenül, odaadóan állunk tetteinkhez azt kapjuk vissza életünk eseményeiben. Ezt az utat megértésünk elmélyítésével, cselekedeteinkkel és a jógaórákon a mantrák éneklésével tudjuk segíteni. A bhakti 9 ágának megvalósulása a jóga lényege és ez a legmagasabb rendű gyakorlás, amiről itt nyugaton sokszor szó se esik)

A legfontosabb napi teendőket, elveket mesterünk 20 pontban fogalmazta meg:
 
   
1. Kelj fel minden reggel 4 órakor! Végezz dzsapát (mantra) és meditálj! Brahma muhurta időszakban, tehát a kora reggeli órákban érdemes felkelni. (A leghasznosabb alvásidő 22.00 és 2.00 között van.)
2. A dzsapához és a dhjanahoz (meditáció) Padma ill. Siddha ászanában ülj (keresztezett lábú ülések)! (Végezhetsz ászanákat egészségmegőrzés céljából!)
3. Szattvikus (friss, tiszta) ételeket fogyassz! (A szattvikus minőség a jóság kötőerejéhez tartozik.)
4. Jövedelmed egy tizedét, ill. minden rúpiából egy Anna-t fordíts jótékony célra!
5. Minden nap olvass el egy fejezetet a Bhagavad Gita-ból! (Rendszeresen olvass jóga irodalmat.)
6. Őrizd meg a Virya-t ( az életerőt )!(Beszélj keveset és kedvesen, ez is segít megőrizni az életerőt) 
7. Ne dohányozz, ne fogyassz narkotikumokat, mérgező italokat, radzsasztikus (állott, romlott, hús) ételeket! 
8. Böjtölj ill. csak tejet és gyümölcsöt fogyassz Ekadasi napokon (minden holdtölte és hold fogyatkozás utáni 11. nap, ilyenkor gabonákat se fogyasszunk)! 
9. Figyelj a mauna-ra (csend) naponta két órát valamint az étkezések alatt! 
10. Mondj igazat mindenkor! (ha az igazsággal bánatot okozol, inkább hallgass) Beszélj keveset és kedvesen.  
11. Csökkentsd szükségleteidet, és élj boldog, elégedett életet!
12. Ne bánts meg soha senkit se! Légy mindenkihez kedves!  
13. Gondolkodj el hibáidon! (önelemezés)
14  Ne függj a kiszolgáló személyzettől! Légy önálló!  
15. Gondolj Istenre mihelyt fölébredsz és amikor lefekszel!
16. Viselj a nyakadon vagy a zsebedben Dzsapa Mala-t (108 szemű lánc a mantrázáshoz)!
17. Élj egyszerűen, és gondolkozz magas szinten! Ez legyen a mottód.
18. Szolgáld a szadukat és a szanyaszinokat,(lelki élettel foglalkozók)  a szegényeket, a betegeket és a szenvedőket! 
19. Legyen kulcsra zárható meditációs szobád!(Alakíts ki egy gyakorlásra szánt helyet a szobában, lakásban)
20. Vezess naplót spirituális/lelki életedről! Ragaszkodj egy maghatározott napirendhez!

 
    Köszönet Borinak a 20 pont fordításáért.

2017. július 12., szerda

Sivananda Asram I. -Alázat

Rishikésht a jóga fővárosaként emlegetik, sok jógi évszázadok óta, ide a Himalája lábához jön lelki mestert keresni, elvonulni. Rishikésh szent hely és az indiaiak is tömegesen látogatnak ide, hogy  megtisztuljanak a Gangesz vizében.

Az utcán sétálgatva nagyon sok európaival találkozni, a város tele van asramokkal, jógaoktató képzésekkel, mindenki választhat kedve szerint. Nagyon jó érzéssel töltött el, hogy tudtam hova jövök és nem kell már keresgélnem az asramok és a mesterek  végeláthatatlan áradatában.







A Sivananda asram kapui nyitva állnak mindenki előtt, bárki bemehet és részt vehet a rendszeresen megtartott programokon: reggeli meditáció, om namo narayanaya japa, kirtan, Ganga Arati, satsang vagy az 1953 óta  folyamatosan kántált maha mantrához is csatlakozhat, azonban testgyakorlás nincs.












A Sivananda asramban tett látogatás után könnyedén, egy szóval meg tudom fogalmazni, hogy mire tanított meg az elmúlt 11 év jógagyakorlás.
Leborulásra.
Kb. 5 éve történt meg először, hogy a budapesti Sivananda Jógaközpontba várakozás közben az emeleti üres teremben leborultam a mester képe előtt. Azonban, ha mások is látták nem tudtam megtenni. Most a rishikeshi asramban sokszor fájt a derekam, ha leültem meditálni  (itthon nem fáj). A leborulás oldotta legjobban a fájdalmat. Az élet rákényszerített, hogy leboruljak! A második hét végére egyáltalán nem érdekelt már ki látja, így a derékfájás is eltűnt és önátadó, őszinte leborulással távoztam az asramból.



 Az ázsiai emberek nagyon alázatosak, mi itt Európában kevésbé. A sok derék, nemi szerv, térd probléma is erről árulkodik. Az önvalóval (Isten) való kapcsolatunk a második energiaközpontunkban az alázatban nyilvánul meg. A problémák kezeléséhez nem árt ezt tudatosítani.
Számomra az alázat az, hogy hagyom az életem áramolni a saját ütemében, ráhangolódom a lehetőségeimre, nem siettetem a dolgokat, megérzem, megfigyelem, hogy mikor jött el az ideje valaminek, elfogadom az adottságaimat, sorsomat és próbálok úgy cselekedni, viselkedni, dönteni, hogy az a környezetemnek is jó legyen.