2013. január 25., péntek

A három erő mely életünket befolyásolja és az ayurvedáról


A jógában alapvetően három gunát (radzsasz, tamasz, szattva) különböztetünk meg, mely képes a harmóniát megteremteni vagy tönkre tenni életünket. Az ayurveda az élet tudománya, mely szintén Indiából származik, a jóga gyakorlását hozzá sorolja a harmónikus élet megteremtéséhez és szintén úgy vallja, hogy a fenti három kötőerő határozza meg lelki és mentális tulajdonságainkat.
( A képek Vrindavan közelében egy ayurveda klinikán készültek.)



A három guna közül a szattva a legkiválóbb, belső békét, harmóniát jelent, a legpozitívabb személyiség az szattvikus. A másik két guna a radzsasz, amikor a cselekvés mozgásba lendül, amikor vágyainkat megvalósítjuk és a tamasz ami mozdulatlan, segít lezárni ami túlhaladott, elválaszt a régi dolgoktól. Ha e két utóbbi guna felhalmozódik betegséget okozhat. Minden emberben alapvetően öröklötten benne van egy születéssel meghatározott dominancia. Kevés szattva  esetén pszichés problémák léphetnek fel ( pánik betegség, depresszió stb.)

 

A radzsasz a szenvedély, a tamasz a tudatlanság, a szattva a jóság. A szenvedélyben élő ember az anyagi testével azonosítja magát, Vágyakozik, sóvárog azt hiszi, hogy boldogabb lesz ha megkap valamit, kívül keresi boldogságát és nem önmagán belül. A tudatlan ember nem ismeri önmagát pl. egy ösztönlényhez, állathoz hasonlítható akit visznek a vágóhídra és megy, mert nem gondolkodik nem ismeri fel helyzetét. Könnyen átvágható, hiszékeny, tunya, sokat alszik, mozdulatlan, megköti életét. A szattvikus jó ember ismeri magát, tudással rendelkezik, bölcs, önmagán belül keresi boldogságát.






Az ayurveda szerint a radzsasz, tamasz guna túlszaporodását  jóga gyakorlással, táplálkozással, tisztító eljárásokkal (panchakarma), gyógynövényekkel, lazító olajos masszázzsal csökkenthetjük ill. növelhetjük a szattvát. A megelőzésre helyezi a hangsúlyt, mivel egy konkrét súlyos betegség megjelenése előtt 2-3 évvel, az egyensúly megbomlásnak már vannak jelei. E tudomány három típusba (dosha) sorolja ( váta-éter, levegő , kapha-föld, víz, pitta- tűz) az emberi alkatot, melynek külső jegyei is vannak, de az ayurvedikus orvos a pulzusból állapítja meg az aktuális állapotot. Otthon egy teszt kitöltésével is tájékozódhatunk (ebben a blogban is található egy), ha a születési egyensúly felborul betegséghez vezet. Indiában egy ayurvedikus orvos 7 évig tanul az egyetemen, tovább mint egy nyugati orvoslást választó. Az általános alapozó évek után szakosodnak és döntenek, hogy a megelőzést a természetes gyógyítást vagy a szikét választják. Ez elgondolkodtató, hogy egy kialakult súlyos betegségnél el szabad-e utasítani a nyugati orvost és csak kiegészítő terápiaként alkalmazni az ayurvedát ill. a természetgyógyászatot. Sok betegségnél az ayurveda teljes gyógyulást tud hozni, ezért érdemes megismerkedni a lehetőségekkel. (Magyarországon is van ayurveda klinika)



 Általánosan a megfelelő jóga gyakorlás segít harmóniába kerülni, megelőzni a problémákat, azonban az ászanák dominánsan hatnak a tűz, víz, éter, levegő vagy a föld elemre, melyet hiány esetén erősíthetünk gyakorlásunkkal vagy  mellőzéssel, ellentétes hatású ászanával, jóga eszközzel csökkenthetjük a felhalmozódott elemet. 
A Forma Stúdióban ayurvedikus szépségápolás és egészségmegőrzés szolgáltatás is található: www.formastudio.hu


Szattvikus ételek fogyasztásával, friss idény szerinti gyümölcsökkel-zöldségekkel segíthetjük az egyensúly létrejöttét ill. az ayurveda szerinti felhalmozódott elem minőségével ellentétes hatású élelmiszerekkel. Ha eszünk húst válasszuk a halat, hagyományos tartásban nevelt könnyed húsokat , mivel radzsasztikus élelmiszer. Használjunk ghít ( tisztított vaj), tartózkodjunk a mesterséges színezőktől, adalékanyagoktól, tartósítószerektől, konzervált, állott, tamasztikus élelmiszerektől, mivel növelik az áma (emésztetlen méreganyagok) radzsasz és tamasz jeletnlétét szervezetünkben.

Az ayurveda 6 féle ízt különböztet meg ( sós, savanyú, fanyar, keserű, édes, csípős) és a túlszaporodott elemmel ellentétes hatásút ajánlja. Pl. a sok tüzet az édes ízzel lehet csillapítani, mert a föld-víz elemhez tartozik. Ilyenkor a csípős, savanyú, sós ételeket kerülni kell, mert a tűz elemet fokozzák. Aki egészséges annak az ayurvedikus táplálkozás a hat íz harmónikus kombinációját jelenti.

 Az vagy amit megeszel! Igaz, ha azt nézzük, hogy az elefánt aki kizárólag növényevő milyen békés, szattvikus és nagy teste ellenére megfelelő táplálkozás számára, míg az oroszlán aki húsevő milyen veszélyes radzsasztikus tüzes ragadozó. Ayurvedikus táplálkozási tanácsokat is találsz ebben a blogban, ahol a különböző típusok betegséghajlamairól is olvashatsz. 


Azonban ne felejtsük el, hogy alapvetően gondolataink minősége határozza meg,  hogy testünkben a radzsasz és tamasz milyen arányban van jelen. A táplálkozással segíthetjük a pozitív folyamatok kialakulását, de elménket is szattvikus állapotba kell hoznunk a maradandó változásokért, melyhez kiváló út a jóga gyakorlása. Attól, hogy valaki vegetáriánus nem biztos, hogy békés gondolkodású, azonban a helyes gyakorlás során automatikusan fellép a tiszta szattvikus ételek iránti igény. 

Évente végezzünk  nagyobb tisztítókúrát, ha tudati tisztulás is követi, valóságos megújulás emésztőszervrendszerünknek, szervezetünknek.  A lappangó problémák jelei az arcon  is megmutatkoznak és a mögötte lévő gondolati tartalmakat akár segítséggel is, de tudatosíthatjuk. A böjtről szintén olvashatsz ebben a blogban. Szeretettel ajánlom az ayurvedát és a jógát is. Ismerkedj meg vele!

2013. január 19., szombat

Az elme állapotai és tulajdonságai



Patandzsali jóga szútráiban meghatározza az elme öt állapotát. Minden embernek van egy dominanciája valamelyik állapotra, mely a jóga gyakorlásával megváltoztatható. Általánosan az öt állapot között csapong az elme, közben három minőségben a tüzes aktivitás, sötét mozdulatlanság, egyensúly ( radzsasz, tamasz, szatva) tulajdonságban (gunában). Az elme fejlettségi fokát az határozza meg, hogy melyik guna van túlsúlyban.

 

1. Ksiptanyugtalan elme, mely sokat vándorol az egyik gondolatot a másikat követi. Az ilyen elme tulajdonosa nem igen kezd jóga gyakorlásba, azt mondják, ha mégis elkezdi azért teszi, hogy mágikus erőre tegyen szert. Érzelmeit a tűz (radzsasz) elem, minőség hatja át, a dinamizmus a mozgás a kiterjedés. A harag, gyűlölet, szenvedély stb. érzelmei töltik ki a tudatot, egyik érzésről a másikra, egyik vágyról a másikra ugrál.


2. Mudha a megszállott elme, mely tompa és zavarodott. Érzelmeit a mozdulatlanság, befeléhúzódás, súlyosság a nedves, sötét, öntudatlan ( tamasz) elem hatja át, amely elnehezíti az elmét és nem lát tovább, illúzióban van. Ez olyan amikor kezedben a szemüveged és keresed. Az ilyen ember azért kezd jógázni, hogy fizikailag jobban legyen, jobban nézzen ki vagy azért, hogy anyagi haszonra tegyen szert.


3. Viksipta a szétszórt, de nem zavarodott elme, mely befogadja az információt, de nem tudja feldolgozni. Legtöbb gyakorló ezen a szinten van amikor készül a meditációra, azért kezd jógázni, mert  belső békét szeretne. Az elmét a tegyem vagy ne tegyem, jól teszem vagy nem gondolatai hatják át. Itt már a radzsasz a tűz elem kezd egyensúlyba kerülni a tamasz nyirkos és sötét minőséggel. Megjelenik a szatva 


4. Ékagra az egy pontra szegezett elme, amely koncentrált, ellazult, de tudatos, felkészült a meditációra, egy jó jóga órán ilyen állapotba kerülünk, eltűnik a radzsasz és a tamasz. Az elme halad a békés, tiszta állapot ( szatvikus) felé


5. Niródha a felfüggesztett elme, meditációban, relaxációban ebben az állapotban vagyunk az elme elmerül a meditáció tárgyában vagy valamilyen tevékenységben. Tökéletesen uralt, szatvikus állapotban van.  


Az elmének megadatott, hogy önmagáról gondolkodhat, ezért a csapongó elmét tudatosan akarattal szabályozhatjuk, koncentrált, meditatív, tudatos állapotba hozhatjuk. Erre kiváló út a jóga gyakorlása és fontos a jó társaság. Aki gondolatainak ura, védve van nem zavarja senki és semmi.

Következő írásomban a három gunáról írok részletesen.

2013. január 13., vasárnap

Mantrák és Sivananda mester



A mantra az elménktől való felszabadulás eszköze. " Hangokba zárt isteni erő"


A mantrák tudománya azon alapszik, hogy amit mondogatunk magunkban az egész testünkre hat. Ezért nem mindegy, hogy belső monológjaink, érzéseink mit tartalmaznak, akár betegségeket is okozhatnak. A szavaknak ereje, rezgése van. Figyeljük meg mi hagyja el szánkat! A szent szavak befelé visznek önmagunkhoz, Önvalónkhoz. Pozitív kijelentéseket, mondatokat mi is formálhatunk. Saját gondolataink alakítják kisugárzásunkat, közérzetünket, életünket.

A jógában használt mantrák nyelve szanszkrit, mely egy ősi nyelv. Ezeket a mantrákat  évezredek óta használják mesterről tanítványra szállnak, így nagyon nagy erővel rendelkeznek. Minden mantra segít kizárni a zavaró gondolatokat, érzéseket. Saját mantrát a Sivananda jógatradicióba Veres Andrástól Omkárától kaptam (fenti kép). 

 Megkülönböztetünk szaguna mantrákat, melyek a jóga hagyomány sajátos istenségeinek nevét idézik meg. A különböző istenségekhez való vonzódás abból fakad, hogy az emberek különféle utakon haladnak, de minden mantrában benne van a legfőbb lényeghez vezető energia. 
Vannak olyan mantrák melyek egy szóból állnak nincs jelentésük ezek a bidzsa vagyis a mag mantrák, mint ahogy a kicsiben az egész, a fa magjában is meg van a fa kifejlődésének lehetősége. Az energiaközpontoknak (csakráknak) ilyen mantrái vannak.

Vannak nirguna mantrák, mivel nem minden embernek felel meg az istenségekkel való azonosulás, akkor használjuk őket amikor egységünket szeretnénk hangsúlyozni minden teremtménnyel. 

A legismertebb mantra az  AUM amit minden órán zengetünk, a legmagasabb rendű mantra. Sivananda mester tanácsa, ha rossz a kedved  zengesd ötvenszer az AUM-ot, biztos felvidít. Kezdők számára, elsajátításához tanítóra van szükség.

A mester kezdeményezésére 1943 óta a risikesi Sivananda asramba a mahámantrát a nagy mantrát zengetik. Ingyenes meditációink alatt mi is használjuk. A mai kor emberének kimondottan ajánlott, erős tisztító, védő hatással rendelkezik. 

A mantrákat akkor is érdemes használni, ha még nem tudunk meditációban mozdulatlanul egyenes gerinccel ülni, fizikai állapottól függetlenül mindenki saját fejlettségi szintjének megfelelően javulást tapasztalhat. Megtisztítja a szívet, az érzéseket, gondolatainkat.

Szwami Sivananda élete példája az emberiség szolgálatának. 1887. szept 8-án született Indiában, orvos volt, de életét az önzetlen cselekedeteknek a karma jógának szentelte. Bárhová ment az embereknek azt tanította, hogy válhatnak egészségesebbé és ösztönözte őket a lelki fejlődésre. A 20.század szentjeként emlegetik. Tanításai a mai kor emberének is segítségül szolgálnak, hiszen az elme feletti uralom megszerzése független kortól és kultúrától. 44 évesen érte el a teljes megvilágosultságot. Kétszáz könyv szerzője . 

Bevezette a jóga szintézisét, négy ösvényre bontotta: bhakti (az önátadás, imádat útja. mantrák), karma ( önzetlen munka amikor nem várok semmit még gondolatban sem azért amit teszek), dzsjána ( a tudás, józan ítélőképesség útja), rádzsa (kihangsúlyozza a meditációt, a gondolatok uralásának útja,   a hatha jógával ezt készítjük elő). Válaszd ki a hozzád legközelebb állót, de a többit se hanyagold el. Egy jóginak mind a négy ágat gyakorolnia kell, hogy elérje a felszabadulást.
1963. július 14-én hagyta el fizikai testét.
„ Szolgálj, szeress, adakozz, tisztulj, meditálj és valósítsd meg önmagad.”

2013. január 12., szombat

A jóga vége


  

Dhárana koncentráció, dhjána meditáció és szamádhi egységbe kerülés a jóga hatodik, hetedik és nyolcadik ága, a jóga vége.

A jóga ágait (ászana, pránajáma, pratjahára előző írásokban részletesen) azért gyakoroljuk, hogy elérkezzünk a meditációhoz. A meditációt nem lehet végezni, hanem belekerülünk a meditatív, éber és tudatos állapotba amikor az én eltűnik vagyis már nincs meg az a gondolat, hogy én meditálok, mint ahogy az alvás alatt sem, hogy én alszom.  A meditációt előkészíteni lehet, az egy pontra való koncentráció során eggyé válunk meditációnk tárgyával, egységbe kerülünk vele. Meditációnk tárgya lehet akár tárgy is, de személy is. Koncentrációnkat gyertyalángra koncentrálva (tratak), ászanákkal, jóga nidrával, légzőgyakorlatokkal és mantrázással fejleszthetjük. A mantrázás tudományáról következő írásomban olvashatsz.

Egységbe kerülni az a tapasztalat amit elég nehéz leírni, csak az tudja milyen aki átélte. Ezt az élményt minden filozófia máshogy közelít meg máshogy magyaráz. Átélni az egység állapotát nem más mint megélni, megtapasztalni a mindennel és mindenkivel összekötő erőt ami állandó, mindig volt van és lesz, a változásban az állandót a változatlan örök Önvalót. Ez az élmény a személyiséget szép lassan átalakítja, megtisztítja. Csak tapasztalati úton lehet megérteni a gondolati úton való megértés nem hoz változást csak további gondolatköröket. 
Az egységélmény (szamadhi) után kezdődik a tradicionális Rádzsa jóga, melyet Patandzsali jóga szutráiban tárgyal,  a gondolatok uralásának kifejlesztéséhez nagy akaraterőre, tiszta energiára, gurura van szükségünk, hogy szép lassan fokozatosan tisztulva a színtiszta tudatosság állapotába kerüljünk életünk minden pillanatában.

A megvilágosodás kegyelmi állapot nem lehet akarni csak készülni rá, tudatosan tisztulni és megtörténik, ha megadatik. Spontán is megtörténhet, hogy bejutunk az előszobába ez a gyorsabb út, így lesz a tegnap tudatlan embere a ma tudatossággal rendelkező, tisztább embere. Kívánom mindenkinek, hogy még ebben az életben tapasztalja meg a kettősségtől való felszabadulást, azt a békét, amit az egységbe kerülés állapota ad. A fényes nappaliba a teljes megvilágosodás a színtiszta tudatosság állapotába kerülni már nem lehet véletlenül, ha csak nem születtünk így, arra készülni kell, tisztulni, tisztulni, tisztulni... A jóga útján a szeretet útján lenni már önmagában is felemelő,  a szeretet útja a jelenlét útja, mely elvezet a végső beteljesülés felé.    

2013. január 6., vasárnap

Az érzékek visszavonása és a relaxáció



Pratjahára a jóga ötödik ága, mely az érzékek befelé fordítását jelenti minden külső tárgyról. Amikor lélegzetet veszünk és megfigyeljük ahogy a levegő érinti az orrjáratot már befelé irányítjuk figyelmünket.
 A pratjahára hidat képez a pránajáma légzésszabályozás a jóga negyedik ága és a dháraná koncentráció a jóga hatodik ága között. Hiszen már a koncentrációt is fejlesztjük a figyelem befelé fordításával.
A helyes technikával végzett úszás közben visszavonjuk spontán az érzékeinket a víz kizárja a külvilágot.


Jóga gyakorlás alatt azt kell elérnünk, hogy figyelmünket semmilyen külső inger ne vigye el és a belső folyamatokat figyeljük, de azokat is csak szemléljük és ne vonódjunk bele semmilyen minősítésbe, gondolatfolyamba.




A jóga nidrá jógikus mélyalvás nagyon jól fejleszti az érzékek visszavonását. A vezetett relaxáció alatt követve az utasításokat visszavonjuk elménket a külvilágból és befelé fordítjuk. A jóga nidrá abban tér el az óra végi rövid relaxációtól, hogy hosszabb idejű és ha végig fenntartjuk tudatosságunkat és nem alszunk el akkor elérjük, hogy gondolataink ritkulnak, elhalnak. Így a gondolatok nélküli éber szakaszban létrejön a tudatos mélyalvás ami gyógyító, stresszoldó, betegség megelőző, személyiség formáló, segít levetkőzni rossz szokásainkat, fejleszti a koncentrációt, feltöltő hatású. Tudatos mélyalvásban endorfin és oxitocin szabadul fel (boldogság, szerelem hormonok) mely arcbőrünkre, egész szervezetünkre fiatalítóan hatnak.Tudatunk az alvás és az ébrenléti állapot között sokkal befogadóbb, nem elemez nem minősít eredményesen programozható, erre szankalpát pozitív gondolatot alkalmazunk a tudatos mélyrelaxáció során. Alvás közben az alvásnak is van egy álomtalan mélyalvás szakasza amikor intenzíven töltődünk, de alvás közben elveszítjük tudatosságunkat.



Ha teljes birtokában vagyunk az érzékek visszavonásának, tudatosan irányítani tudjuk, hogy hogy nyissunk és zárjunk a külvilág felé, így semmi és senki nem zavar bennünket, gondolatainkat, érzelmeinket uralni tudjuk minden körülmények között megőrizzük belső békénk.


Stresszoldó relaxáció tanfolyamomon a 40-50 perces relaxációt nyugtató, könnyű a két agyféltekét harmonizáló ászanákkal, légzőgyakorlatokkal készítjük elő.

Következő írásomban a koncentráció, meditáció, szamádhi a jóga végének leírása következik.

2013. január 4., péntek

Légzésszabályozás






A pránajáma a jóga negyedik ága.


A prána szó energiát jelent a jáma szó szabályozást, így a pránajáma nem más, mint az életenergia szabályozása amit légzőgyakorlatokkal valósítunk meg. Ezt az életenergiát, életerőt minden kultúrában máshogy hívják pl. chi, kí, manna. A természetben feltöltődünk, az elfogyasztott élelemmel, alvás közben, légzésünkkel természetes módon jutunk energiához.





Légzésünk megmutatja aktuális lelkiállapotunkat, ha stresszesek vagyunk sűrűn, szaporán lélegzünk, ezért saját akaratunkkal szabályozhatjuk érzelmi állapotunkat úgy, hogy megfigyeljük légzésünket és tudatosan meghosszabbítjuk a lélegzetünk hosszát.
A helyes légzés tudatosítása nagyon fontos, ha megtanuljuk a lélegzetünket ellenőrizni, az életünk minden területét sikerrel tudjuk majd irányítani. Rendszeres gyakorlása hatással van egészségünkre.

Óráimon a légzést összhangba hozzuk a mozgással ez közvetlenül beleszól energiarendszerünkbe, hatással van elménkre. Légzésfigyelés nélkül az ászana gyakorlás csak testedzés. 

Általános jótékony hatások: nyugtató, méregtelenítő , lúgosító, feltöltő, az idegrendszert , hormonrendszert harmonizálja, növeli az oxigén ellátást a szervezetünkben, fokozza az éberséget, koncentrációt, nő a mentális világosság, erősíti az immunrendszert.

 A jóga órákon az elme lecsendesítését segítik, ahogy lassul a légzésünk gondolataink is ritkulnak. Később ahogy fejlődünk hosszabb relaxációban, meditációban megáll a légzésünk, ilyenkor a gondolatfolyamok is leállnak, életenergiával töltődünk, ami maga a pránajáma.
Először az alap légzéseket sajátítjuk el pl. hasi légzés, teljes jógalégzés.  Később váltott orrlyukas légzés következik és egyszerű fújtató légzésekkel erősítjük, tisztítjuk a légzőszervrendszert az energiacsatornákat. Pránajámát amikor a légzést bent és kint tartjuk csak egyéni óra keretében vagy olyan alkalmakkal tanítok amikor mindenki egy szinten van és kevesen vagyunk az órán.  A haladó légzőgyakorlatok előfeltétele a relaxációs képesség kifejlesztése majd a stabil ülés kialakítása.
A légzés maga az élet!